Jannina Niskala

Kesäloma asuntoautolla vol. 1

Keväällä pohdittiin kuluvan kesän lomaa ja kun kerran matkustamaan taas pääsee niin halusimme lähteä ulkomaille. Punnittiin ja pohdittiin, josko olisimme lähteneet etelään viikon rantalomalle. Tämä vaihtoehto houkutti varsinkin minua jo siinä määrin, että olin jo varaamassa lomamatkaa perheelle. Sitten satuin myös ehdottamaan miehelleni asuntoauton vuokraamista ja pientä tourneeta pohjoismaissa. Sinne lensi roskakoriin etelänloman varaus ja vuokrasimme Raaseporin linnan turismilta asuntoauton ja maanantaina hyppäsimme autoon ja lähdettiin ajamaan. Näin alkoi kesäloma asuntoautolla.

asuntoautolla

Kööpenhaminassa syötiin lounasta tai siis vohveleita tässä ihanassa kahvilassa! Suosittelen vierailemaan 20 Grams kahvilassa ja maistamaan vohveleita, jos päädyt Köpikseen syystä tai toisesta.

miksi asuntoautolla?

Fiilikset ovat olleen laidasta laitaan. Autoa varatessa olin erittäin innoissani, reissuun lähtöä edeltävänä viikonloppuna toivoin jo että olisimme sittenkin ottaneet etelän loman ja nyt reissun puolivälissä oikeastaan alan hiffaamaan tämän idean. Asuntoauto on kuin kesämökki pyörillä ja voit parkkeerata sen melkein minne vain. Voisin harkita oman asuntoauton hankkimista ja investoisin mieluummin kunnon vaniin, kuin esimerkiksi mökkiin järven rannalla. Asuntoauto toimisi juuri niinkuin mökki mutta maisema vaihtuisi aina halutessa. Jos Suomen järvimaisemat alkavat tylsistyttämään niin autolla laivaan ja kohti Eurooppaa. Ihan huippu idea! Toki tila autossa on rajallinen mutta campingissa lisätilaa voi saada auton sivuun koottavalla eteisellä / huoneella. Me olemme täysin noviisitasolla, kun katselee muita elämäntapa karavaanareita näillä camping alueilla. Monilla on omat grillit ja kalusteet mukana pyöristä ja skooteista puhumattakaan.

Asuntoautolla

Mihin suuntasimme asuntoautolla?

Maanantaina starttasimme heti kohti Naantalia ja pulahdimme lahden yli Ruotsiin Finnlinesilla. Laivamatka oli ja tuntui pitkältä, koska laivalla ei hirveesti ollut tekemistä. Onneksi lasten kitinä voimistui vasta kahden viimeisen tunnin aikana ja pääsimme selväjärkisinä ulos laivasta. Samoin tein nilkka suorana kohti Örebrota, johon oli kerettävä ennen kuin respa menee kiinni klo 23. Onneksi olimme perillä jo kymmenen aikaan ja kerkesimme, jopa hieman venkslata meidän parkkispotin kanssa. Ensimmäinen pysähdyspaikka oli Gustavsvik Camping ja se tuntui olevan campingpaikkojen rolls royce ja Dolce & Gabbana. Sieltä löytyi kaikki mahdollinen ja mahdoton. Suihkut ja vessat olivat aivan ykkösluokkaa ja tiskaushuoneessa oli jopa astianpesukone. Lapsille löytyi pari leikkipuistoa, pomppulinnat, pumptrack, pupuja ja lampaita, uintipaikka, mikroautoja ja polkuautoja. Alueella oli ravintola ja peliluola ja ruokakauppaankaan ei ollut pitkä matka. huh! se oli upea paikka ja sinne todellakin kannattaa mennä vierailemaan pidemmäksikin aikaa.

asuntoautolla

Pieni merenneito -patsas

Seuraavaksi lähdimme Tanskaan. Ajoimme yhtenä päivänä kuusi tuntia ja ylitimme kuuluisan Juutinrauman sillan. Tätä sillan ylitystä saatoin hiukan jännittää, koska helvetin pitkä meren ylittävä silta, joka sukeltaa lopussa vielä meren alle kunnes nousee ylös ja ollaan Tanskan puolella. Tanskassa yövymme DCU Campingissa Kööpenhaminassa, jotta pääsimme vierailemaan myös Kööpenhaminan keskustassa. DCU on hieman vaatimattomampi verrattuta tuohon edelliseen mutta siis erittäin hyvä tämäkin. Löytyy siistit vessat, suihkut ja tiskaustilat. Lapsille on leikkialueita ja mukavasti tekemistä. Alue on rauhallinen ja hyvä olla. Gustavsvikiin verrattuna hiljainen. Vaikka ei Gustavsvikissakaan mitään bilettäjiä ollut mutta siellä oli paljon enemmän porukkaa ja paljon lapsiperheitä.

Seuraavaksi reissun pääkohde: Legoland

Huomenna lähdemme ajamaan Kööpenhaminasta kohti Billundia ja Legolandia. Ajamme sinne suoraan Legolandin parkkiin ja illalla sitten pieneen Billund Stellplatziin parkkiin. Se on pieni ja näppärä paikka vailla mitään ihmeellisiä mukavuuksia. Kunhan saamme auton parkkiin ja voimme nukkua yön rauhassa. Päivä kuitenkin vietetään Legolandissa niin emme ehkä kaipaa alueelta hauskuutta ja huvituksia.