Hae
Jannina Niskala

Valmistautuminen puolimaratonille

Aloitin muutaman vuoden tauon jälkeen juoksuharrastuksen uudelleen tämän vuoden helmikuussa. Ja keväällä päätin asettaa itselleni tavoitteeksi Turun Paavo Nurmi Maraton tapahtuman puolimaratonin, joka juostaan huomenna klo16 alkaen. Olen yhden puolikkaan juossut aiemmin mutta siitäkin on vierähtänyt jo 11 vuotta ja silloin en treenannut lähellekkään näin paljoa enkä kiinnittänyt huomiota mihinkään valmistautumiseen tai muuhun. Nyt olen koittanut toimia paremmin ja olen noudattanut Hal Higdonin juoksuohjelmaa melko säntillisesti. Mutta mitä tapahtuu nyt viimeisinä päivinä ennen tapahtumaa, se selviää nyt. Muistutan että, en ole ammattilainen ja en oikeastaan itsekkään tiedä mikä tulee toimimaan ja mikä ei. Joten tässä Janninan valmistautuminen puolimaratonille.

valmistautuminen puolimaratonille

 

viimeisen viikon valmistautuminen puolimaratonille

Olen ottanut rennommin. Halin ohjeen mukaan tälle viikolle oli laitettu kolme lenkkiä mutta, koska PNM on lauantaina niin jätin suosiolla yhden lenkin pois kokonaan. Juoksin tiistaina 5km tavoitevauhtilenkin. Tai siitä tuli vähän vahingossa jopa nopeampi kuin tavoitevauhtilenkki, koska juoksin sillei kun hyvältä tuntuu. Keskiviikkona oli määrä ottaa lyhyempi juoksu mutta siirsin sitä toimistopäivän väsymyksen takia torstai aamulle. Lönköttelin kevyesti reilun 3km matkan ja kävelin vielä iltapäivällä kevyen kierroksen Ellenin yleisurheilutreenien aikana.  Nyt keskityn relaamaan ja syömään hyvin, jotta huomenna juoksu kulkee mahdollisimman hyvin.

 

Lämpö tuo oman haasteen valmistautumiseen ja juoksuun

Huomiselle on Turkuun luvattu +26 ja pikkasen pilviä. Alkuviikosta ennustus oli vielä +28 ja täysi aurinko, eli parempaan suuntaan ollaan menty. En (ylläriylläri) pistäisi vastaan vaikka menisi kokonaan pilvikseksi, koska onhan toi sää aika rankka juosta. Onneksi olen kesän aikana juossut suorassa auringonpaisteessa ja päivällä vaikka on kuuma, kroppa on päässyt tottumaan paremmin lämpöön. Silti en usko, että tulen juoksemaan mitään ennätyksiä eli alle 2h 8min. Juoksun aikana on pakko kuunnella hiukan herkemmin omaa kehoa ja sen tuntemuksia ja säätää vauhtia sen mukaan. Toivon että minullakin tämä järki pysyy päässä enkä lähde uhkarohkeasti pinkomaan liian kovaa, koska haluan päästä kuitenkin maaliin.

Tänään siis syödään hyvin ja kiinnitän erityisesti huomiota hiilareihin ja nesteytykseen. En suorita mitään erityistä tankkausta vaan hyvä aamupuuro ja muillakin aterioilla ehkä hiukan enemmän ruokaa mitä normaalisti. En osaa muutenkaan intutiivisesti syödä tarpeeksi, joten sille pitää uhrata nyt muutama ekstra ajatus. Koska juoksu on vasta klo16 niin kerkeän hyvin onneksi syömään ravitsevan aamupalan ja lounaan, eikä tarvitse pelätä että aamukakka tulee housuun juoksun aikana.

 

 

hiilarigeelit ja juomat on testattu etukäteen

Olen testannut käyttämäni geelit ja juomat etukäteen pitkiksillä mutta lisään tähän tapahtumaan kolmannen geelin, kun sain kaverilta vinkin hiilarimäärän laskemisesta painon mukaan. En ole mikään kevyin lintunen niin kroppa tarvitsee enemmän polttoainetta. Mukaan juoksuun otan juomarepun. Tätä pohdin pitkään, että tarvitseeko sitä nyt tuolle matkalle mutta nestettä pitää helteellä juoda melkoinen määrä niin en pärjää pelkillä juomapisteiden juomilla. Ellen jää sinne ryypiskelemään aina pidemmäksi aikaa. Reppuun lötköpulloihin eteen urheilujuomaa ja vedet nautin juomapisteillä. Taskuun geelit ja päähän suunnitelma niiden nauttimisesta eli juuri ennen juomapistettä. 7,2km eka ruissalon sillalla, toinen taas ruissalon sillalla 13,8km kohdalla ja kolmas 18,2 km kohdalla Forum Marinumin juomapisteellä. Ja siitä sitten loppukirillä maaliin. Pitää elää myös tilanteessa ja toimia sitten tilanteen vaatimalla tavalla ja soveltaa, jos tarvitsee.

 

valmistautuminen puolimaratonille

vaatteet

Olin ostanut mustan lippiksen ja mustan t paidan… No kävin ostamassa juoksuun tarkoitetun valkoisen ilmavan lippiksen ja pitää vaihtaa paita eriväriseen. Sortsit on mustat mutta niissä on onneksi ohkanen kangas ja vähän mesh kangasta mukana. Hiukset ranskalaisille leteille, jotta ilmastointi toimii paremmin ja ehkä jopa kastelen tukan valmiiksi lähdössä ja kaatelen maailman luokan maratoonareiden tapaan vettä päähän aina juomapisteillä. En tiiä katsotaan miten tämä valmistautuminen puolimaratonille onnistuu ja mitä tulee tapahtumaan ja mitä ei. Haluan toki juosta mahdollisimman kovaa mutta haluan myös päästä maaliin ja voisin skipata myös tiputuksen eli sen mukaan eletään ja juostaan. Seuraavalla kerralla ollaan taas fiksumpia juoksijoita, ehkä!

 

Saapa nähdä mitä tässä käy. Toivottavasti hyvin ja mahdollisimman moni saa juostua hyvin helteestä huolimatta. Tsemppiä kaikille viikonlopun juoksuihin.

Lue myös edellinen postaus Juoksijan terveydestä ja jaksamisesta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.